20 januari 2016

Korvstroganoff á la Maria Josefinen

Klassisk familjemiddag? = korvstroganoff

Idag tog jag mod till mej och lagade en av mina favoriter fast i en mejerifri variant,
efter inspiration från finaste My aka LCHFingenjoren och hon hade rätt,
det smakar inte kokos! (Sorry My, att jag inte litade på dina ord MEN du hade rätt :-D) Och jag släpper sakta greppet om vispgrädden... Ska våga testa göra fler såser på kokosgrädden :)

Du behöver:

Till ett stor kok = ca 3-4 middagar för 2 vuxna, 2 barn

1 st falukorv av den bästa = hög kötthalt, lite kolhydrater och KORT innehållsförteckning
8 dl krämig kokosgrädde, jag köper min i liters tetra på Ica Maxi
2 stora gula lökar
3-4 msk tomatpuré. Tips! Mutti har en guldig tub som endast innehåller tomat och salt
1/2- 1 pkt. Findus Provencale örter (finns i frysdisken)
Smör
Kryddor efter tycke och smak, Örtagård gillar jag (så mycket att den var slut #taskigtajming)

här gjorde jag:

Smält en stor klick smör i gjutjärns grytan, låt plattan vara på halvvärme.
Skala och hacka löken.
I med löken i kastrullen och låt den mjukna.
Under tiden så hackas och tärnas en falukorv.
Blanda ner korven i grytan, och häll på kokosgrädden.
Smaksätt: tomatpuré, örter (gillar du mycket örtsmak så ta hela förp.) och kryddor.
Rör om ordentligt och låt korvstroganoffen stå och gotta till sig  5-10 minuter = tjockna.

Tillbehör 1 (lagomt till 2 vuxna) :
Smält rejält med smör i en kastrull.
Riv 1 litet vitkålshuvud.
Fös ner kålen i kastrullen.
Rör om och låt kålen mjukna.
Det går ganska snabbt, så detta kan man göra medans korvstroganoffen tjocknar #tidseffektivt


Tillbehör 2:
Dela 1 färsk broccoli små buketter.
Rör ihop en sådan färdig salladsdressing som man blandar med olja och vatten,
men låt mängden vätska vara bara olja.
Blanda allt och låt stå i rumstemperatur en stund.
(Ungarna älskar den broccolin och jag kan inte annat än å hålla med)


#lågkolhydratskost #korvstroganoff #lowcarb #lchf #lowcarbhifat #lchfmiddag #lchfrecept #middagsinspiration

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar